Pogoda

Cypr szczyci się ponad 300 słonecznymi dniami w ciągu roku. Średnia temperatura roczna to 24°.  Odwiedziliśmy Cypr pod koniec lutego i w ciągu dnia było gorąco! Z kolei po zachodzie słońca robiło się błyskawicznie szybko. Zobaczcie, jak to wygląda na danych:

Dzienne prawdopodobieństwo opadu

Dzienne prawdopodobieństwo opadu w porównaniu do Krakowa

Szansa na przejaśnienia

Szansa na przejaśnienia w porównaniu do Krakowa

Średnia temperatura maksymalna i minimalna

Średnia temperatura maksymalna i minimalna w porównaniu do Krakowa

Chyba już nie muszę Was przekonywać? 🙂 Cypr jest idealny do podróży zwłaszcza w okresie marzec-maj oraz październik-listopad

Jazda samochodem

Najważniejsza informacja: na Cyprze obowiązuje ruch lewostronny! Jeśli spowodujecie wypadek, jadąc prawą stroną jezdni, żadne ubezpieczenie Wam nie pomoże.

Osobiście, byłam przerażona myślą jeżdżenia po lewej stronie, ale.. naprawdę szybko się przyzwyczaiłam 🙂 Na pewno pomogło wypożyczenie samochodu z automatem. Dodatkowo, na każdym kroku spotykacie znaki, przypominające o tym, żeby poruszać się lewą stroną. Najtrudniejsze było dla mnie używanie kierunkowskazów, bo wciąż myliły mi się z wycieraczkami 😀 To trwało jeszcze chwilę po powrocie do Polski 😀

Na szczęście, samochody z wypożyczalni mają charakterystyczne, czerwone rejestracje, dlatego lokalsi są na nie uważni.

Wypożyczonym samochodem nie możemy wjechać na turecką część wyspy.

Wypożyczaliśmy samochód z Aercar Rental obok lotniska w Larnace i byliśmy bardzo zadowoleni, polecajka! 🙂

Drogi na Cyprze są genialne – wyspa posiada bardzo mądrą sieć autostrad, więc przemieszczanie się jest szybkie i bardzo wygodne. Przejechanie z zachodniego na wschodni koniec wyspy zajęło nam 2h. Z kolei po zjechaniu z autostrad, drogi wciąż są bardzo bezpieczne i przyjemne do jazdy, a dodatkowo możemy podziwiać przepiękne widoki. Warto raz na jakiś czas zatrzymać się i po prostu podziwiać 🙂

Kultura

Pomimo, że kulturowo Cypr jest uznawany za kraj europejski, jest położony w azjatyckiej części Morza Śródziemnego, zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od Turcji. Wyspa jest obecnie podzielona na dwa państwa: Republikę Cypryjską oraz Turecką Republikę Cypru Północnego. W Republice Cypryjskiej bardzo mocno odczuwa się wpływy greckie: choćby w kuchni czy wywieszonych wszędzie greckich flagach.

Nie da się także nie zauważyć pozostałości po wpływach brytyjskich – Cypr był przez ponad 40 lat kolonią brytyjską. Cypryjczycy dobrze operują angielskim, w większości knajp możemy zamówić typowe brytyjskie śniadanie, a ruch samochodowy jest jednostronny.

Historia Cypru jest bardzo ciekawa, możecie ją przeczytać m.in. tutaj.

Inne

Język – Republika Cypryjska ma dwa języki urzędowe: grecki oraz turecki. Bez problemu dogadacie się także po angielsku.

Czas – na Cyprze przesuwamy czas o godzinę do przodu.

Adapter z wtyczką brytyjską – żeby skorzystać z kontaktów, musimy posiadać adapter. Bez problemu kupimy go w większości sklepów.

Obowiązującą walutą jest Euro. W większości miejsc bez problemu płaciliśmy kartą, jednak warto mieć ze sobą trochę gotówki. Jeśli chodzi o ceny na Cyprze, to noclegi oraz wypożyczenie samochodu były bajecznie tanie! Z kolei ceny benzyny były porównywalne do Polski. To, co nas zaskoczyło to dość wysokie ceny w restauracjach oraz sklepach. Nie odbiegają znacznie od większości europejskich destynacji, po prostu po cenach noclegu i samochodu, spodziewaliśmy się nieco większej ilości budżetowych opcji.

Jedzenie

To jedyne rozczarowanie wyjazdu. Baaardzo ciężko było trafić na przyzwoitą restaurację, zarówno w dużych miastach, jak i na prowincji. Poza Kota Greek Souvlaki w Ayia Napa (genialne doświadczenie!) nie udało się zjeść niczego dobrego. Wszystko było mocno przeciętne. Na duży plus zasługuje jednak kawa oraz obłędny sok pomarańczowy <3